Oktober - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Marije Welling - WaarBenJij.nu Oktober - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Marije Welling - WaarBenJij.nu

Oktober

Blijf op de hoogte en volg Marije

06 Oktober 2015 | Denemarken, Roskilde

Hallo,

Nou daar ben ik dan weer. Na dik een maand niets geschreven te hebben, leek het mij wel weer tijd om jullie een beetje op de hoogte te houden. In de tussentijd is er enerzijds niets gebeurd, want ik zit zo in het ritme hier dat het alweer normaal begint te worden en anderzijds dat ik toch veel doe, zonder dat ik me daarvan bewust ben. Door middel van door mijn foto's te kijken weet ik allemaal weer wat ik gedaan heb. Als ik dat doe, levert dat mij weer een heel fijn gevoel op. Ik zit hier met zoveel ontzettend leuke mensen wat mijn trip het leukst maakt.

Afgelopen tijd heeft in het teken gestaan van feestjes en nog meer feestjes. Wat ik heel opvallend en bijzonder vind, is dat er feestjes door onze school en de universiteit worden georganiseerd. Dus op een gegeven moment was er een feestje op onze school. Sta je daar biertjes te drinken en te dansen op een plaats waar je normaal gesproken zit om je schoolwerk te doen. Wel heel gek, maar super leuk tegelijkertijd. Je kunt sowieso bier bestellen in de school, ongeacht de dag. Ook bijna iedereen heeft zich mooi gemaakt, zoals je ook zou doen als je naar de kroeg of discotheek gaat. Twee weken na dat feest gaf de universiteit een mega groot feest. Dit is het beruchte feest aan het begin van het jaar. Ik had al van een paar mensen gehoord dat het superleuk en supergroot zou zijn (zo'n 3000 man zouden er komen). Alles van wat er gezegd is, was waar. Je kwam binnen en wat je zag was gewoon een festivalterrein. Ik denk dat er wel 5/6 tenten waren waar je kon dansen, daarnaast waren er ook eet-tentjes. Ook waren er plaatsen waar je gewoon kon chillen. Het leuke aan de feestjes is, dat het op vrijdag gevierd wordt. Dit is super relaxt, want dan is zaterdag je brak-dag en heb je zondag tijd om dingen te doen die echt moeten. Wou dat het in Nederland ook zo was. Ook beginnen de feesten veel vroeger. Het feest in onze school begon om 17:00 al en het feest van de universiteit begon officieel om 15:00, maar wij zijn om 19:30 gegaan. Betekent natuurlijk ook dat mensen voor twaalf uur al wappie zijn, aangezien het drinken ook een stuk eerder begint. Levert vrij leuke foto's. Waren twee klasgenoten die het heel grappig vonden om selfies te maken met zoenende mensen. En het zijn behoorlijk veel geworden. Ook mensen die half naakt op de grond liggen. Ja is normaal. Verder hebben we hier in het gebouw ook een aantal feestjes gehad. Laatst een Hawaiian party, binnenkort wordt er iets gedaan met Halloween. Dikke prima!

Ook ben ik naar een demonstratie in Kopenhagen geweest. Deze demonstratie was tegen het dichtgooien van de grenzen in Denemarken en om aan te geven dat vluchtelingen wel welkom zijn. Ik ben in Nederland natuurlijk al veel met vluchtelingen in aanraking gekomen en vind het dan ook belangrijk dat hier door te zetten en mijn stem te laten horen. Het is zo'n grote problematiek, dat ik me ook ergens wel machteloos voel. Op dezelfde dag dat de demonstratie plaatsvond, was er op het centraal station een deel afgezet. Daar werden spullen uitgedeeld aan vluchtelingen. Maar is heel bizar beeld om te zien. Ik had een beetje het idee van aapjes kijken. Daarnaast werd een, naar mijn inziens, geweigerd om iets te mogen ontvangen. Hij was geen vluchteling, maar een zwerver en mocht dus geen kleding ontvangen of iets te eten. Vond ik ergens oneerlijk ofzo. Op onze school en de universiteit zijn verschillende acties aan de gang en wanneer er een goede actie plaats zal vinden dan zou ik daar graag aan meedoen. Ook is er in Roskilde een opvangcentrum. Ik wilde hier vrijwilligerswerk gaan doen, maar helaas nemen ze geen vrijwilligers (meer) aan, omdat zoveel verschillende gezichten niet echt een vertrouwd gevoel oplevert voor de volwassenen, maar voornamelijk de kinderen. Wat ik dan ook wel weer begrijp.

In Nederland heb ik een week vrijwilligerswerk gedaan voor YMCA. Deze organisatie zit ook in Denemarken, Kfum Kfuk. Door een van de leden van mijn hoofdstaf (Hetteke) van de YMCA kwam ik in aanraking met Kfum Kfuk. Na een aantal mailtjes ben ik afgelopen week bij de eerste meeting geweest van het project Golden Moments. Dit is een project wat eens in de maand activiteiten organiseert voor gezinnen in de wijk Sydhavn in Kopenhagen. Het was een superleuke meeting en ben helemaal enthousiast. De andere vrijwilligers heb ik nog niet allemaal ontmoet, maar wie ik tot nu toe ontmoet heb, zijn zeer gezellige mensen. Allemaal rond mijn leeftijd, bestaande uit internationale en nationale mensen. De eerste activiteit is aankomende zondag. Ik ben benieuwd in hoeverre ik iets kan betekenen, aangezien ik de taal niet spreek, maar dat komt vast goed!!

Daarnaast heb ik samen met Anouk, Merel en Anna een trip gemaakt naar Odense. Spreek uit als Oense. Dat was het eerste wat we leerden. We gingen met de bus vanuit Kopenhagen naar Odense (wat op een ander eiland ligt dan Kopenhagen). Toen we de buschauffeur vroegen of dit de bus naar Odense was, antwoordde hij; 'no, this bus is going to Denmark'. Dus wij 'ehh jaa, daar moeten we toch ook heen?!'. Dus nog een paar keer O-DEN-SE zeggen.. Na een paar keer herhalen zegt hij oooh OEN-SE. 'Ja ook goed'. Met de bus zijn we dus naar Odense gegaan en hebben daar een nachtje in een airBNB overnacht. De stad heeft echt een heel relaxte sfeer. Het is tevens de geboortestad van Hansie, aka Hans Christiaan Andersen. Zijn geboortehuis en het huis waarvan hij vanaf zijn tweede levensjaar tot zijn veertiende heeft gewoond, zijn de trekpleisters. Wij zijn in het huis geweest waar hij tot zn veertiende gewoond heeft. Verder nog twee kerken gezien en in de parken rondgelopen. Het was daarnaast ontzettend lekker weer, dus we hebben echt genoten.

Daarnaast gaat school ook goed. We hebben twee weken geleden ongeveer het eerste toetsmoment gehad. Dit bestond uit het schrijven van een verslag en het geven van een presentatie, allemaal in groepsverband. Iedereen uit de klas heeft het gehaald. Ons groepje had een 'A' gehaald, wat na een 'A+' het hoogst haalbare is. Superchill. Hebben we gevierd met appelsap, zoals misschien sommige op facebook al hebben gezien :P

Verder wil ik tripjes gaan plannen en dingen beleven. En over ruim een week komen mn ouders en zusje, waar ik ook erg naar uitkijk.

Zooo, dit was een heel verhaal alweer. Ik had behoorlijk wat foto's toegevoegd, maar de site werkt niet echt mee, helaaaaaas.

Daaaaaaag, dikke tút



  • 07 Oktober 2015 - 08:37

    Sjoukje:

    Wij hebben er zin in, tot over een dikke week!
    Heit, mem en Sanne xxx
    Leuke foto's

  • 07 Oktober 2015 - 16:20

    Josien:

    Hoi Marije,

    Wat een supertijd heb je daar! Veel feest begrijp ik wel, af en toe wat cultuur en dan ook nog fijn dat je studie zo goed gaat!

    Leuk dat je familie binnenkort langs komt.

    Ik wens je daar alle goeds toe en geniet er van maar daar ben je druk mee bezig volgens mij!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Roskilde

Marije

Actief sinds 09 Aug. 2015
Verslag gelezen: 1319
Totaal aantal bezoekers 3108

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 31 December 2015

Minor in Denemarken

Landen bezocht: