Dingen ontdekken - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Marije Welling - WaarBenJij.nu Dingen ontdekken - Reisverslag uit Roskilde, Denemarken van Marije Welling - WaarBenJij.nu

Dingen ontdekken

Blijf op de hoogte en volg Marije

31 Augustus 2015 | Denemarken, Roskilde

Haai,

Het is alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst geschreven heb. Ik moet dan ook echt heel goed nadenken over wat ik allemaal gedaan en beleef heb.. Voor mijn gevoel heb ik niet zo veel uitgespookt, maar als ik dan mijn foto's bekijk is dat toch niet helemaal het geval.

Twee weken geleden zijn we met school begonnen. Ik heb nu de hele klas gezien en heb al aardig wat bijgeleerd. Er zijn zeker dingen die ik mee ga nemen naar Nederland en toe ga passen. We doen ook uitstapjes naar instellingen hier, wat ik erg interessant vind aangezien deze best wel veel verschillen met die in Nederland. Een voorbeeld is dat kinderen hier heel erg vrij worden gelaten wanneer ze aan het spelen zijn op bijvoorbeeld een kinderdagverblijf. Ze hebben de ruimte om ongezien te spelen. De begeleiders hebben niet altijd oog op de kinderen, maar dat is normaal. Zij verwachten dat kinderen leren door het te ervaren en met dagelijkse situaties om te gaan. Ook bijvoorbeeld om te klimmen in een boom zonder begeleiding, gewoon om erachter te komen hoe je jezelf moet redden. Dit geldt al vanaf jongs af aan. Een ander voorbeeld is dat kinderen buiten een middagdutje doen. Dit kan zijn in een tentje of een onder een soort onderkapping. Dit doen ze totdat de temperatuur onder +/- -10 is gedaald. Is normaal, stond ik wel even van te kijken.

Daarnaast is Denemarken erg schoon in vergelijking met Nederland. Heb nog geen vuiltje op de grond kunnen ontdekken. De mensen zijn enorm sportief en ook het aantal dikke mensen lijkt hier lagen te liggen. Maar dat is een beeld van wat ik gezien heb.. De mensen zijn buitengewoon vriendelijk en iedereen spreekt goed Engels. Ik ga dan ook de taal niet leren, want dat wordt m niet. De uitspraak en zinsvolgorde haal ik door elkaar. Het enige wat ik geleerd heb is iets in de trant van Holle kift. Wat shut the fuck up betekend haha. En smuk betekent mooi. Verder kom ik erachter dat Nederlanders eigenlijk iets geks doen wat nergens anders gedaan wordt. En dat is tijdens het eten 'mmmh lekker' zeggen en daarbij de handbeweging naast je hoofd bij doen. Grappig om mee te maken dat zoiets normaals voor ons, iets aparts is voor een ander.

Paar weekenden geleden (dagen gaan zo snel) naar de Gay pride in Kopenhagen geweest met een gezellige groep meiden. De foto's zal ik proberen toe te voegen. Ik weet nog dat ik tegen Antigona zei dat ik zo intens blij kan zijn dat we dit mogelijk is. Je zag mensen, ongeacht man of vrouw, blij zijn, hand in hand lopen zonder dat er gestaard werd. Zo mooi! Het weekend erna zijn we weer naar Kopenhagen geweest, maar dan voor de opening van het ballet en operaseizoen. We zijn daar 's middags heen gegaan om in het park lekker te zitten, was ongelooflijk mooi weer dus was heerlijk. En ik moet zeggen dat ik me niet zo goed voorbereid had, dus wanneer het spektakel begon had ik zoiets van hmm ja leuk, maar niet voor drie uur. Daar waren we het eigenlijk allemaal wel over eens. Na een uur zijn we vertrokken en hebben we gelopen door het centrum van Kopenhagen en hebben we daarna lekker gegeten. Dat is dan weer leuk, er was een Deense jongen die we van de campus kenden en die ook in Kopenhagen was op dat moment. Hij is toen met ons meegegaan naar dat restaurant omdat hij wist dat het goed en goedkoop was. Handiggg! Aangezien alles vrij prijzig is als je er niet op let.

Afgelopen dinsdag zijn we na school naar een museum geweest. We gingen op dinsdag en dan was het gratis. En ik blijf een Nederlander, dus wanneer iets gratis is, moet daar gebruik van worden gemaakt :) Museum was nou niet heel spectaculair, maar wanneer je met een groepje bent, maak je er zelf een feestje van. Daarna hebben we nog op een toren gestaan. Ik zou moeten weten hoe die heet, maar helaas, zo werkt mijn selectief geheugen. Op die toren hadden we uitzicht over de stad, wat erg mooie foto's oplevert. 'S avonds heb ik nog een paar biertjes gedronken in een vet leuk kroegje. The livingroom heet het en zo ziet het er ook echt zo uit. Met veel banken en stoelen naast elkaar. Het is zo'n gevoel van The Central Perk uit Friends. Het ziet er alleen heel anders uit. Zeker een aanrader en wil ik zeker nog een keer heen!

Paar dagen geleden had ik een klein dipje. Ik had het gevoel dat ik niet veel nuttigs had gedaan, behalve dan naar school gaan. Ik ben hier nu drie weken en wat had ik nu gezien? Nog niet zoveel en daar baalde ik van. Toen ik dit in de groep besprak merkte ik dat Anouk wel een beetje hetzelfde had. Samen hebben we toen een lijst gemaakt met dingen die we graag willen gaan doen in de komende maanden. Het lijstje is nog lang niet af, maar het heeft er wel in geresulteerd dat we afgelopen zondag een leuk tripje hebben gemaakt naar Stevn's Klint. Uiteindelijk zijn we met 10 dames daar heen gegaan met de trein en bus. Stevn's klint ligt in het oosten van Sjaelland (het eiland waar ik verblijf) en is een wandelroute van 20 km langs de kust. Onderweg zijn bezienswaardigheden en kliffen. Wij hebben een route van 9km gelopen. Er zijn heel veel foto's gemaakt en ik zal de leuksten proberen toe te voegen. Vanavond gaan we weer even kijken naar het lijstje en plannen maken wanneer volgende trip plaats kan vinden :)

Afgelopen zaterdag zijn we op stap geweest in Kopenhagen. Eerst hebben we in de Dutch kitchen (de keuken waar wij vaak te vinden zijn, niet alleen de Nederlanders, ook de rest van onze klas) wat gedronken en zijn daarna op de trein gestapt. De kroeg waar we heen gingen heet Jolene. Ja van dat liedje ja. Erg fijne sfeer en iedereen was lekker aan het dansen toen ik op een gegeven moment twee mannen zag zoenen. Heb er een tijdje naar gekeken omdat ik het zo lief vond en weer verbaasde het mij dat niemand op keek of rare gezichten had. Toen ik dat later tegen iemand zei, was haar antwoord; eh ja marije, ik denk dat we in een gay-bar zijn. Ah ok. Desalniettemin een leuke avond en nacht gehad!

Er is dus een gemeenschappelijke keuken, de Dutch kitchen waar ik het over had, en daar eten we samen met iedereen die dat wil. Je hoeft je eigenlijk nooit alleen te voelen, er is altijd wel iemand rond etenstijd aanwezig. Sowieso hoef je je niet alleen te voelen met zoveel mensen is er altijd wel iemand die iets wil ondernemen. Laatst met Anouk een cappucino in het centrum van Roskilde gedronken, was dan wel weer 5 euro. Maaar heb je ook iets. Een cappucino en een goed gesprek. Voor dat laatste ben ik altijd wel in en moet zeggen dat ik geluk heb met de mensen die hier ook zijn die hetzelfde hebben :)

Zoals jullie horen heb ik veel gedaan, heb ik het naar mn zin met hier een daar een onwennig gevoel, maar ook dat is normaal.

Tabeeeeeeee



  • 31 Augustus 2015 - 19:10

    Sjoukje:

    Leuk stukje weer Marije en fijn om te lezen!
    Leafs dyn moekie

  • 31 Augustus 2015 - 21:55

    Anoek:

    Leuk stukje marije! :) kijk al uit naar de volgende!
    Sowieso nog heel veel succes en plezier :)

  • 16 September 2015 - 05:52

    José Scholtens:

    Heee Marije! Leuk om je verhalen te lezen. Je foto's zijn ook mooi, zo heb ik er even een beeld bij. Fijn dat je het leuk hebt.. en wat vliegt de tijd he! Hier gaat het ook zo snel.. Ik had trouwens in het begin ook het gevoel dat ik weinig had gezien en toen hebben mijn huisgenootjes en ik ook een bucketlist gemaakt. We hebben nu al heel veel dingen gedaan en hebben nog allemaal dingen op de planning staan! Succes en ik zie je in februari weer :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Roskilde

Marije

Actief sinds 09 Aug. 2015
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 3117

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2015 - 31 December 2015

Minor in Denemarken

Landen bezocht: